Meble Designerskie – słowo odmienione przez wszystkie przypadki.

Bez względu na jakim etapie urządzania jesteśmy, z pewnością z każdej strony atakowani jesteśmy słowem “designerskie”. Większość produktów, czy to designerskie meble,  designerskie płytki na ścianę, designerskie kanapy, stoły czy nawet kojce dla psów, chcą za wszelką cenę być “designerskie”. Co jednak oznacza to słowo i dlaczego jest ono tak popularne. Najprostszą definicję możemy znaleźć w wikipedii według której, design to:

“Wzornictwo[1][2], in. design (z ang. design /dɪˈzaɪn/, wzór) lub dizajn[3] – wieloznaczny termin odnoszący się do przedmiotów użytkowych i dzieł sztuki mogący oznaczać ich wygląd albo projektowanie[4].
Termin powszechnie wiązany ze wzornictwem przemysłowym, grafiką użytkową i sztuką użytkową.”

Jak widać, jest to pojęcie szerokie, interpretowane dosyć swobodnie,  które może odnosić się do wielu aspektów życia. Czy jednak słowa design, można używać do każdego produktu? Czy kanapa, będąca powieleniem już istniejącego modelu, faktycznie jest “designerska”. Czy może design powinien być rozumiany jako ogół cech danego produktu – czy bardziej opisywać faktyczny proces jego powstawania. Czy wspomniana wcześniej kanapa, która nie wnosi nic nowego – a jedynie kopiuje istniejące wzorce jest designerska? Aby odpowiedzieć w części na to pytanie wróćmy na moment do wikipedii, która rozdziela pojęcie design, na kilka kategorii, tj:

“design, jako cecha produktu –

  • W znaczeniu podstawowym design jest wyglądem[5] czegoś, co powstało na podstawie projektu z myślą o wytwarzaniu kolejnych egzemplarzy, przy czym liczba wytworzonych egzemplarzy nie ma znaczenia – liczy się sam zamiar powielania. W tym znaczeniu design przejmuje całą paletę stylów od wizualnych dziedzin sztuki, a więc może być design klasyczny, nowoczesny, futurystyczny itp.

design jako projekt –

  • Często zamiast projekt (designerski), mówi się design, i tylko z kontekstu wynika, z którym pojęciem mamy do czynienia. Design jako cecha produktu, nie jest projektem, na bazie którego ten produkt powstał lub powstanie, podobnie jak czerwień nie jest projektem czerwonej torebki, lecz jej cechą
  • Jeśli widzimy produkt finalny, a nie znamy jego projektu, to używanie pojęcia design jako projekt niesie ze sobą ryzyko błędu. Wyjaśni to przykład, w którym omawianą cechą jest wygląd, określany – dla uproszczenia – potocznymi słowami: “ładny” lub “brzydki”. Określenie “ładny design” (jako projekt) – nie musi być prawdziwe, bo projekt mógł być brzydki, a wykonawca wykonał dzieło niezgodnie z projektem. Można jednak się upierać, że dzieło powstało w oparciu o inny projekt, który właśnie był ładny. Rzeczywiście mogło tak być, ale to nie znaczy, że ładny wygląd zawsze jest skutkiem ładnego projektu, niekoniecznie oryginalnego. Możliwa jest bowiem sytuacja, w której wykonawca zaczął wykonywać dzieło w oparciu o oryginalny (brzydki) projekt, ale w trakcie pracy nieco improwizował, wprowadzając spontaniczne zmiany, na skutek których uzyskał efekt lepszy od zamierzonego przez projektanta. Wówczas stwierdzenie “ładny design” w sensie “projekt designu” jest fałszywe, bo ładnego projektu nie było.

design, jako dziedzina sztuki użytkowej:

  • Projektanci (nierzadko artyści) w tej dziedzinie, nazywani są designerami, a przedmiotem ich działalności jest design jako projekt.”

Jak widać, wbrew pozorom, określenie to nie jest jednoznaczne i nie zawsze można swobodnie i bezrefleksyjnie przypisywać je dowolnemu przedmiotowi. Tyle teorii (opartej co prawda na wikipedii, ale zawsze jakieś). Teraz, postaram się opisać, jak to słowo, które w dzisiejszym Internecie jest moim zdaniem nadużywane, rozumiem ja, jako osoba która na rynku meblowym funkcjonuje od ponad dekady (i właściciel eclectic.pl). Zacznę może od zastrzeżenia, że jest to moje subiektywne zdanie oparte na własnych przemyśleniach, które może być w zupełnej sprzeczności z akademickim rozumieniem. W tym poście – chcę poprostu przekazać, co mam na myśli, jeżeli w rozmowie używam stwierdzenia np. “meble designerskie” lub “designerska lampa”. W pewnym stopniu post ten, ma też na celu wskazanie jakie wartości przyświecają eclectic.pl.

Pierwszą, kluczową cechą designu w moim rozumieniu, jest proces twórczy – warto przytoczyć tu często wymieniane dwie perspektywy, inaczej definiujące proces projektowania, pierwsza z nich to “Reason-Centric Perspectiv”, w której proces projektowania jest zaplanowany, problemy są zdefiniowane na samym początku tego procesu, natomiast cele do których się dąży, są stałe i nie mogą być modyfikowane. Druga perspektywa, to “Action-Centric Perspective”, w której proces definiowania celów projektu i jego realizacja są realizowane jednocześnie. W tym miejscu, przypominają mi się moje studia doktoranckie i różnica, pomiędzy standardowym procesem badawczym (weryfikowanie wcześniej założonej tezy, za pomocą dostępnych narzędzi) a teorią ugruntowaną, która to w dużej mierze zakłada iż badacz nie powinien “wychodzić w teren” z przyjętymi z góry założeniami i trzymać się ich kurczowo, ale powinien z otwartym umysłem, reagować na to co się dzieje w badaniu. Podobnie w perspektywie “Action-Centric”, projektant musi wykazać się otwartym umysłem i kreatywnością w rozwiązywaniu problemu, który może w trakcie okazać się zupełnie inny niż ten, który był na początku.

cdn…

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *